Hrek : Fejleszts alatt: M108 |
Fejleszts alatt: M108
2017.01.19. 13:05
Fejleszts alatt: M108

Az M108 egy knny njr tarack, hogy bevezetsre kerl a pnclos hadvisels frissts 0,19 rszeknt Zhang Feng SPG g.
Rszletekrt kattints a Tovbb... gombra!

A trtnelem M108 fejleszts nylik vissza a msodik vilghbor, ahol kiderlt, hogy a standard tzrsgi az id - vontatott teherautk, vagy akr a lovak - rendkvl rzkeny a kt ellensges kzvetlen tz s ellen-elem tzet. Tovbbi tmk a rossz off-road kpessgek (kivve az n hegyi gy), gyenge kpessg, hogy thalad s a kptelensg, hogy lpst tartson a gyors gpestett egysgek ltalban.
A hbor alatt, gyakorlatilag minden nemzet kialaktotta sajt verzijt gpestett lvsz azltal nagy gy a lnctalpas alvzra. Az amerikaiak klnsen aktvak voltak ezen a tren, s a kutats biztosan nem ll le, amikor a hbor vget rt, vgl a M109 sorban njr jrmvek, futs a 1960-as a mai napig.
Az alapvet kvetelmnyek a kvetkez genercis amerikai rohamlveget: korai, mint a 1940-es vekben. Ezek kz tartozott:
-
Teljesen lnctalpas futm (idelis esetben egy kzs alkatrszek meglv jrmvek)
-
Revolver szerelt pisztoly (zrt fels torony ellen vdelmet nyjt berkez kzvetett tz)
-
Teljes torony lengkarokkal (amely lehetv teszi a jrm vlthat clokat a lehet leggyorsabban)
Tovbbi kvetelmnyek emltette a technolgia hasznlata volt fejlett az id, mint a ballisztikus tzrsgi radar, hogy keresse meg az ellensg.

M108
Amikor a pisztoly kaliber, az alaptlet az volt, hogy tulajdonkppen ktfle gpestett lvsz:
-
fny, a 105 mm-es kaliber
-
nehz, a 155mm-es kaliber
A korai 1950-es vekben volt egy javaslat, hogy fogadjon el egy klnleges kaliber (110mm helyett 105mm s 156mm helyett 155mm), s nagyobb teljestmny lvedkek, de a tzrek s quartermasters nem voltak elragadtatva a kilts kelljen foglalkozni egy jabb kln szlltsi lnc s ejtettk nagyon gyorsan.
prilisban 1953 Ordnance Tank-Automotive Command engedlyezett fejlesztsnek kt j tzrsgi jrmvek, a T195 s T196 njr tarack azzal a szndkkal, kiindulsi tmeggyrts 1960-T195-t eredetileg gy, hogy ksztsen egy 110mm tarack de vltozott a 105mm viszonylag hamar (1956), mg a T196 volt, hogy ksztsen egy 156mm tarack (ksbb vltozott 155mm).
A T195 kellett volna, hogy a kvetkez genercis njr tzrsgi. Egyik elsdleges clja az volt, hogy a harcot a vilg minden tjrl miatt a fenyeget hideghbor, ami viszont azt jelentette, hogy volt, hogy knnyen szllthat, klnsen Eurpban, ahol a szovjetek vrhat tmadsra.
Ennek eredmnyeknt, a design volt kompakt s viszonylag knny, mivel a hajtest el kell vgezni, a katonai minsg alumnium. Egy msik elkpzels az volt, hogy a jrm, hogy ktlt - ez nem rhet el a tervezs is, de teleptsvel egy sor meglehetsen nehzkes szik. Voltak nehz telepteni, trt gyakran s legnysge gyllte ket a szenvedly.

T195 s T196 fejleszts futott kz a kzben. Szmos tanulmny fogalmak a T195 s T196 vezettk 1953 s 1956 kztt, valamint 1956 oktberben a tnyleges tervezsi szakasz kezddtt a Detroit Tank Arsenal. Az els prototpus a T195-ban adtk t oktber 1958 s teszteltk a Fort Knox tesztplyn, de a klnbz felfggeszts s vgtttel krdsek fedeztk fel, gy egy jelents fejlesztsi ksssel.
A vgn, a felfggeszts krdseket vasalt ki. Ugyanakkor, a jrmvek kapott dzelmotorok helyett a rgebbi benzin is (prhuzamosan az M48 az M60 mszak), hogy nekik sokkal jobb tartomny, cskkenti a teljes zemanyag-fogyasztst s javtja bizonyos karbantartsi krdsek. Az gy mdostott, a 105 mm-es prototpus kapott kijellse T195E1. Tesztels folytatdik 1960-ban, de megint eredmnyezett felfggeszts s vgtttel problmkat okoz jabb hossz kss.
A krdsek fedeztk fel rszben kapcsoldik a rossz termels ltalban - mg kt prototpus plt s teszteltk Aberdeen 1961-ben Ezttal a megoldst fejlesztettek ki a T195E1 megfelelen mkdtt, s a T195E1 s T196E1 prototpusok jrtak igazn jl. Az amerikai hadsereg jvhagyott korltozott jrm gyrtst decemberben 1961 Production vgn kezddtt s 1962 jliusban 1963 T195E1 kapott hivatalos katonai megnevezse: M108, 105mm, tarack, njr (a T196E1 megkapta az M109 kijellse).
Az M108 vgzett a legnysg t ember (M109 vgzett hat) s megmrjk 20.96 tonna. Ahogy a kis sly azt sugallja, hogy nem ersen pnclozott. A 5083 kategria 32mm alumnium lemez (ugyanolyan pnclt vastag az egsz jrmre) gy terveztk, hogy elssorban abba tzrsgi tredkek s a kzi lfegyverek, nem nehz a bejv kzvetlen tz (annak ellenre, hogy az ells hajtest lejts sugallhat). Tekintettel arra, hogy a jrm elsdleges szerepe kzvetett volt a tz, de ez nem igazn tekinthet a problma.

A f fegyverzete a jrm volt a 105 mm-es M103 tarack, szerelve egy torony kpes a teljes elmozdulsi. Ez lehetv tette a jrmvet vltani, s vegyenek rszt clok meglehetsen gyorsan, mint a rgebbi kazamata tervez. A htrnya az volt, hogy a torony nem volt hidraulikus lengkarokkal mechanizmus s kellett thaladni kzzel. A fegyver lehetne emelni, hogy 75 fok, s nyomja -6 fok, mg a maximlis sebessg a tz krl volt 10 lvs percenknt. rdemes megjegyezni, hogy a M108 teljes mrtkben kpes a kzvetlen tz segtsgvel az M118 irnyztvcs.
A jrm meghajtsrl egy 9,3 literes Detroit Diesel 8V71T kompresszoros V8 dzelmotor, termel mintegy 340 nett ler. Ez adta az M108 egy teljestmny-tmeg arny 16 LE / t s a maximlis sebessge 56 km / h (35 mph).
ltalnossgban elmondhat, hogy az M108 nem volt egy nagyon sikeres tervezs s sokkal kevsb, mint a M109. A termels csak futott, mg 1963-ban mindssze 355 ptett jrmvek.
Ezen a ponton, az amerikai hadsereg gy dnttt, hogy egyestse a tzrsg kaliber a gpestett hadosztly egyik - a 155mm. A nagyobb kaliber azrt vlasztottuk, mert gy reztk, gpestett lvsz egysgek is szksg nagyobb tzervel, mint korbban, klnsen az arcon, a szovjet pnclosok Eurpban, ezrt a 105 mm-es kaliber tartottk elavult s M108 lesz az utols sorozatgyrts amerikai 105mm njr lveg.
Az egyetlen amerikai harci hasznlata M108 trtnt a vietnami hbor, ahol nhny M108s kldtek egytt M109s. A terep volt az egyik f problma, hogy akadlyozza a nem lnctalpas jrm mozgsnak, de a M108s s M109s rtkesek voltak, mert tudtk tadni a srban, elg volt pncl, hogy megvdjk a legnysgre vietnami knny lvsz ambushes s a torony elmozdulsi engedlyezve szmukra a clok minden irnyban, amit a vontatott tzrsgi kptelen volt.
A htrnya, vontatott tzrsgi lnyegben helikopter szllthat s lehet felhasznlni s alkalmazni a tvoli terleteken s kzben helikopter tmadsokat, mg Spgs volt korltozott. Ezek jellemzen helyben marad rszeknt amerikai tzolt bzis, amely tmogatja a kzvetett tzet hvst, s vdi a bzis is.

M108 Vietnam
Ez nem tl ritka, hogy ezek a jrmvek fellpni kzvetlen tztmogatsi platformok is, klnsen a vdelmi szerepet. Nha lennnek fggetlentst a tz bzis erk s egytt mozognak az egysgek voltak rendelve. Mg a 105 mm-es tzert nem volt elg ahhoz, hogy a knock-out egy pnclozott clpont volt pusztt ellen rgtnztt vietnami erdtmnyek vagy gyalogos alakulatok. Az ilyen tmadsok azonban nem voltak kockzatos.
Az els M108 kszlk teleptett Vietnamban 1966 jniusban s kzepig 1968-ban mr 36 M108s Vietnamban maradt kzepig 1970, amikor is emlkeztetett vissza az Egyeslt llamokba.
Miutn a vietnami hbor, az M108 nem ltni, hogy sok minden szolgltatst. Nhny jrm alaktunk OPFOR ignyeinek indul 1974 s ennyi volt. A jrmveket hivatalosan nyugdjas utn nem sokkal a vge a vietnami hbor.
Sok M108s ksbb exportljk tbb orszgban, tbbek kztt:
-
Belgium (18 jrmvek, nyugdjas 1985-ben)
-
Brazil (72 jrmvek, egyes forrsok szerint mg mindig szolglatban vagy nemrg visszavonult)
-
Spanyolorszg (48 jrmvek, nyugdjas)
-
Tajvan (117 jrm, nyugdjas)
-
Trkorszg (24 jrm, valsznleg nyugdjas)
Egy belga hasznlata M108 rdemes egy pillantst. Miutn nyugdjba a M108s, akkor prosodtak tbb M109A2 hajtestek az M108 tornyokkal, termel hibrid vltozata az gynevezett M108A2B. Ahelyett tnyleges harci hasznlatra, a M108A2B szntk a szemlyzet kpzse, mint a belga hadsereg rendelkezett nagy kszletek 105 mm tarack lszert. Tajvan is talaktotta M108s eltvoltsval a torony s teleptse ktfle hossz 155mm tarack kzvetlenl a tetejn az alvz.

M108 Brazliban
Ebben pnclos hadvisels, az M108 lesz Tier 3 kzvetlen tz SPG jrm (korbban tzrsgi). Az els osztly, akkor kpes lesz vonz clpontokat a 105 mm-es tarack kzepes s nagy tvolsgokra. Massive (annak Tier) egylvet kr fogja kompenzlni meglehetsen vkony pncl, sebezhet sok jrm belertve a gpgy csak. Gondos jtkmenet s elhelyezse lesz kvetelmny a teljes talaktott SPG osztlyban.
Tovbbi informcit a tzrsg feljts, tekintse meg a Balance 2.0 Progression cikket.
|