Hrek : Fejleszts alatt: OT-65A |
Fejleszts alatt: OT-65A
2016.08.24. 17:23
Fejleszts alatt: OT-65A
Kudarct kveten az OA-82 Jarmila II fejlesztst, a csehszlovk hadsereg volt a korai 1960-as vekben keres egy j, tbbcl pnclozott harci jrm. Az egyetlen relis vltozata, eltekintve a szovjet BRDM, amely nem volt elrhet, a korltozott termelsi kapacits volt a magyar kosz.

D.442 fug a lengyel hadsereg
A D.442 fug (Feldert sz Gpkocsi – ktlt feldert jrm) volt knny tbbfeladat magyar pnclozott jrm, ltal kifejlesztett s gyrtott Rba nvny, mint a reakci a szovjet kereslet a Varsi Szerzds orszgai kell fejleszteni knny pnclozott jrmvek a maguk szmra, hogy cserlje ki a reged BA-64. A msodik ok a fejlds volt az breds a magyar hadiipar.
Rszletekrt kattints a Tovbb... gombra!
Ez volt a magyar siker, ha Csehszlovkia sajt Jarmila s Jarmila II fejlesztse nem sikerlt, ezrt beszl megvsrolta ezt a jrmvet csehszlovk szolgltats vezethet vissza a fejlds az 1960-as vekben.

BRDM-1
A fug alapult szovjet BRDM-1, de ez hiba lenne, hogy ez egy BRDM-1 varins. A jrm valjban teljesen tdolgoztk. A legnagyobb vltozs az volt, hogy a motor (Csepel D.414.44 5,5 literes 4 hengeres dzelmotor, amely 100 lers 2300 RPM) tkerlt a ht s a harci egysg kerlt t a helyn az els. A hajtest alakja is vltozott. Az eredeti jrm nem volt fegyverzete, de a tetablak a harci egysg lehet nyitni, s a szemlyzet is tzet kzifegyverek fl hajolva a jrmvet.
Ez messze nem volt idelis, de a jrmvet szerepe lett volna a felderts nem kzdi le. A pncl tkrzi ezt a szerepet – a hajtest kszlt hegesztett egyszer acl lemezek. Az els a jrm volt 12mm vastag szerint csehszlovk katonai (egyes forrsok szerint 13 mm-es, vagy akr 14 mm-es), az oldalak 8mm vastag, s a tet s a hts volt, 6 mm vastag, lnyegben csak vdi a legnysg a kzi lfegyverek s a kzigrnt robbansok. Valami nagyobb ment t a pnclt, mint a vaj.

D.442 fug a lengyel hadsereg
A jrm egszen vilgos (6,5 tonna), s mg a 100 lers motor lehetv tette olyan gyorsan menni, mint 87 km / h az utakon, s mintegy 40 km / h-terepjr. Volt Csepel 450,44 tpus sebessgvlt t elremeneti s egy htrameneti fokozattal.
Mobilits tovbb javult ktflekppen. Az els s legfontosabb, a jrm volt ktlt s egy pr propellerek lehetv tette, hogy szni 4 km / h (ms forrsok szerint 8-10 km / h). Msodszor, kt pr kisebb kerekek teleptve az aljn a felfggeszts, hogy nvelje a jrm terepjr kpessgeit mg tovbb. Ez enyhn szlva, nem volt ppen a legjobb megolds. A karbantarts s a jrm szemlyzete egyarnt utltk a szenvedly, mint a mechanizmus volt, hajlamos az elakads vagy – a legrosszabb esetben – a kerekek csak leesett s szmos ilyen esemnyek kerltek rgztsre.
Decemberben 1963 kt kezdeti gyrtsi sorozat szemlygpkocsit hoztak Csehszlovkinak s alaposan tesztelt. A vizsglati eredmnyek nem voltak tl kielgt, s ennek eredmnyeknt egy listt a 68 frissts javaslatok a jrmvet. Ekzben, a termels a mdostatlan tervezs Magyarorszgon indult 1964-ben s 114 fug jrmvek ennek a korai gyrtsi sorozat vsrolt a csehszlovkok ugyanabban az vben. Tovbbi vizsglatokat vgeztek janur s mjus kztt 1965 – ezen a ponton, a jrm mg nem volt hivatalosan csehszlovk szolgltats. A katonai nem volt tlsgosan elgedett a design, de a vltozsok vgl tette, hogy a gyrtsor kz tartozik.

OT-65 mretei
Az gy mdostott, a nevezett jrm csehszlovk szolgltats szeptember 1965 megjells alatt OT-65. Csehszlovkia s Magyarorszg volt az egyetlen orszg, hogy az els kzbl fug nagy szmban. Lengyelorszg s Bulgria hasznlt mintegy szz sszesen. 1000 s 3000 (forrs lehetnek) jrmvek ptettk 1969-termels befejezdtt.
1963 s 1967 kztt, 842 OT-65 jrmvek importltak, belertve a mdostatlan korai gyrtsi mkd jrmveket. 1967-ben, a korai gyrtsi jrmvek vittk VOZ 026 katonai javt zem ternberk s visszahelyezni egy frisstett szabvnyt. A legfontosabb vltozs volt a javuls a frontlis kerk geometrija a felfggeszts hangolt kisebb kopst s tlnyoms rendszer tviteli s fkdob, hogy azok tartsabbak, amikor is tkel is tartozik hozz. Ezek a mdostott OT-65s nevezik OT-65R .

OT-65R
Ellltsa egy tovbbfejlesztett vltozata is kezddtt Magyarorszgon megjells alatt OT-65M 1967 Ezek a jrmvek azonos volt a vltozs, mint az OT-65R, hanem kapott a kvetkez fejlesztseket tartalmazza:
-
hidraulikus szervokormny
-
j hidraulikus fkrendszer
-
zemanyagtartly kapacitsa nvekedett 2x 75 literes 2x 92 liter
-
zemanyagszint-jelz hozz a vezet testlet
-
Nagyobb gumiabroncsok (1318 helyett 1218)
Voltak ms vltozatok is (belertve a parancsnoki jrm, vagy egy mobil tzrsgi megfigyel post), de a legrdekesebb vltozata volt az OT-65A Vydra (Otter). Ez eredetileg az OT-65R s OT-65M. A f klnbsg az volt a telepts egy OT-62 torony fegyveres egy gppuska, s egy 82mm T21 Tarasnice htrasikls pisztoly tetejn OT-65 hajtest.

OT-65A Vydra
A T21 egy csehszlovk htrasikls fegyvert dolgoztak ki a 1940-es vekben, mint egy lvszraj szint anti-tank fegyver. Elfogadott volt helyezst 1949-ben, a 80.85mm kaliber, az oltalom alatt ll Tarasnice vz.49. 1950-ben tneveztk T21 s a kaliber vltozott 82mm. A fegyver neve szrmazik a kzpkori kis kaliber gyk ltal hasznlt huszita erk.
Ez egy ers fegyver a maga ideje. Ez ltt egy 3,6 kg HEAT fordul (kijells Nb-T21), amely kpes behatolni a frontlis pnclzat minden tartly akkoriban (penetrcit eddig 200 s 250 mm-es), s nagyon pontos volt, krlbell 300 mterre a maximlis kzvetlen tz kre 600 m. Lehet cloznak krlbell 2500 mter. Kezdsebessg 250 m / s.
A tzgyorsasg igen magas volt. A kpzett lvsz lehetett tzet tbb mint 6 lvs percenknt. Ez volt sorozatgyrts 1950 s 1955 kztt a 5150 plt, s azt szles krben exportltk.

OT-65A Vydra torony a T21 htrasikls pisztoly
A torony, amelyre teleptettk eredetileg tartozott OT-62B Topas, de t lett alaktva az OT-65. Mint a jrm maga, csak vdett a tzr kzifegyverek. A T21 volt szerelve a jobb oldalon a torony, ahonnan lehet leadni, mint a fny gy. jbli betltse szksges a lvsz, hogy hajoljon ki a top kikelnek, s tegye meg kzzel, s nem valami, hogy lehet knnyen tenni a lpst (ez azonban lehet, hogy kirgtk bellrl). Ennek eredmnyeknt, az jratltsi idt a szerelt vltozat volt elg hossz, s a tnyleges sebessg a tz krlbell egy kerek percenknt.
Amikor ll, azonban a T21 volt elg pontos, klnsen, ha a tzr volt kpzett. A nagy htrnya volt, hogy nem kzmbs kpzsi kr s a csehszlovk legnysg hasznlt felrobbantani kpzsi clok nagy a dbbenet az zemeltet – a pontos tallatot ltalban azt jelentette, ra rgztsrl kpzsi cl mechanizmusok, mint pldul a kocsik, ezrt az OT-65s mindig folyik az utols gets sorn vizsglatokban.
Egy ilyen fegyverzet, az OT-65A Vydra szolglt nehz feldert jrm. A tovbbi tzer lehetv tette, ha szksges, hogy vegyenek mg ersen pnclozott clokat, br az eslye a tllsre voltak biztosan nem az javra. A torony telepts is volt az ra – a gpkocsi tmegt nveltk kzel 400 kg-os s 6,9 tonna megengedett maximlis sebessg cskken 80 km / h.

OT-65 magnkzben
Csehszlovk szolgltats, az OT-65A szerzett rossz hrnevt, klnsen a gyenge megbzhatsga (ezt a slytbblet a torony biztosan nem segt). A kiegszt kerekek lenne elakad, de a legnagyobb krds az rintett a motor s az elektromos kszlkek, amelyeket folyamatosan kudarcot vall. Emiatt a karbantart szemlyzetet becenevn a jrm: magyar Revenge.
Eltekintve egy specilis eset , a hrom vtizeddel csehszlovk szolgltats meglehetsen esemnytelen. Azt kivontk a forgalombl hamarosan 1990 utn Nem tisztzott, hogy a OT-65A valaha ltt a harag – nhny eladtk Irakba, s lehetsges, hogy rszt vettek az bl-hborban s az iraki hbor.
Sokan azonban megtalltk az utat magnkzbe buksa ta a vasfggny, s tovbbra is kvnatos s megfizethet katonai jrm gyjt elemeket.
|