Hrek : Fejleszts alatt: Jarmila II |
Fejleszts alatt: Jarmila II
2016.08.18. 20:02
Fejleszts alatt: Jarmila II
Van egy lnyeges tulajdonsga a csehszlovk fegyveres erk, hogy megy vissza az els fggetlen egysgek sorn megllaptott els vilghbor – a mobilitst. Az els egysg hasznlata pnclaut volt a csehszlovk lgik Oroszorszgban. Kaptak a kezket tbb pnclozott autk s hasznljk ket, hogy nagy hatssal szemben az jonnan ltrehozott orosz Vrs Hadsereg. A pnclozott autk, valamint a pnclozott vonat, az egyik jelkpe a lgik, segtette a csehszlovkok legyzte az orosz erk s egy ponton, ellenrzse a legtbb Transz-szibriai vast.

OA-82 Jarmila II replika
Ez a hagyomny nem veszett alatt a hbor utni vekben szmos pnclozott autt fejlesztenek elssorban Tatra s koda. Czhechoslovak stratgk tekinthet mobilits kulcsfontossg a vdelmi kt vilghbor kztti Csehszlovkia s knny s gyors jrmvek, amelyek gyors tutalsok voltak instrumentlis ezt a koncepcit. A hbor alatt tbb pnclozott autk ltal hasznlt csehszlovk erk szmzetsben. A leginkbb figyelemre mlt volt a brit Humber Mk.1 s Mk.2 s szmos BA-64B knny pnclozott jrmvek. Mindkt tpus tkerlt kis szmban, hogy az jonnan ltrehozott csehszlovk hadsereg 1945-ben, valamint a tbbi berendezs a csehszlovk emigrns egysg.
Ezek a jrmvek fokozatosan megszntettk, viszonylag gyorsan. A BA-64B, ez trtnt 1949-ben, mint a kevs jrm csehszlovk birtokban voltak teljesen elhasznldott. A Humbers fokozatosan megszntettk, a korai 1950-es vek egytt a tbbi nyugati jrmvek csehszlovk szolgltatst. Ez a trvny csak formalits, de mivel az alacsony szmban rendelkezsre a kt tpusnl (mintegy tucat sszesen). A csehszlovk hadsereg hatkonyan nlkl pnclozott autkat a msodik felben a 1940-es s 1950-es vekben.
Rszletekrt kattints a Tovbb... gombra!

BA-64 csehszlovk Service
Ez nem volt valami a csehszlovk hadsereg rltem, de az jbli ltrehozst a pncl egysgek, az elsdleges hangslyt a beszerzsi, beszerels, s ksbb, az plet j tartlyok, tartly rombolk s ms nehezebb jrmveket. Csak a mrcius 31, 1952, hogy a katonai fparancsnoksg jvhagyott egy programot, hogy dolgozzon ki egy j, bennszltt knny pnclozott aut.

Tatra T-805 – teheraut verzi
Az j pnclaut volt, hogy kell alapulnia (akkor j) Tatra T-805 vz, knny univerzlis platform, hogy lesz az alapja sok vltozatokat, belertve teherautk s furgonok, mind kivl off-road kpessgek ksznheten hzag . A msodik kereslet az aut, hogy a 3,5-4 tonns kategriba soroljk, s pnclozott egyarnt az idsebb szovjet BA-64. A 6 mm-es acllemez vden a jrm elleni kzifegyverek csak, de ez elegendnek tlte a szerept a jrmvet kellett volna vgezni. A jrmvet az volt, hogy hajtott egy 75 LE-s Tatra T-603 motor s fegyveres kt 7,62 DT gppuskk – egyet a hajtest s egy kis torony.
A Automobilov Zvody np cg Mlad Boleslav-t vlasztottk a fejleszt a jrmvet. Vlaszul a hadsereg ignyeit, javaslatot tettek a projekt az oltalom alatt ll -971 (nha OA -971, ahol az OA jelentse Obrnn Automobil vagy pnclozott aut). Ebben, a motor hts rszn helyezkedik.

-971 prototpus – Prga, 1954, fot T805.cz
Az elzetes projekt dokumentci, valamint egy kisebb makett ksz volt december 3, 1952, de ellenezte kpviseli a tartly g. Meg voltak gyzdve arrl, hogy ez lenne a jobb tlet, csak hogy a T-805 teheraut “ahogy van” a motor az els s hegeszteni nhny pncl lemezek rajta. A gondolat kiderlt, hogy lnyegesen rosszabb, mint amit Automobilov Zvody azt javasolta, de nem sikerlt ksleltetik eltt tbb hnappal a hts motor vltozat vgl jvhagyta a tovbbi fejlds jnius 1953 Ezen a ponton, a projekt kapta hivatalos fedneve – Jarmila. Amikor a csehszlovk elnevezsi konvencik, utalva jrmvek projektjk kdneveik nem ritka. Taln a legismertebb plda a Jetrka (Lizard), a npszer neve a 30 mm-es iker gyval egy pnclozott Praga V3S alvz. Ez a nv is szrmazik a projekt megnevezst. Mint ilyen, a neve Jarmila nem volt hivatalos katonai megjells, hanem egy fejleszts egy.

-971 prototpus, fot T805.cz
Fejlesztse a Jarmila pnclaut meglehetsen lass volt, fknt az lland vltozsok a katonai kvetelmnyeknek. Pldul, egy ponton a hajtest gppuska volt teljesen eltvoltottk. Hrom prototpust rendelt s az els-ben plt, 1954-ben s telt gyr s a katonai ksrletek. Tovbbi kt ptettek egy vvel ksbb, s teszteltk a 1955 nyarn.
A legnagyobb problma felfedezett e vizsglatok sorn kiderlt, hogy a motor tlmelegedst. A htrendszer javult tbbszr a kt ksbbi prototpus, de fejleszts sajnlatos mdon augusztus elejig 1956 ekkor mg mindig nem vilgos, hogy a fejlesztsek a hts tnylegesen mkdik. Ltva a fejlesztsi krdsek, a katonai gy dnttt, hogy megsznteti a projekt mjus 14-n 1956. Kt prototpusokat kell trolni, amg 1958 – is hasznltk az j 82mm raktapncltr gy demonstrtor 1957-ben az utols nyomait a kt prototpus lehet tallt nhny katonai dokumentumok 1961-tl, majd eltnnek. Valsznleg ket selejteztk utna.

-971 egy 82mm raktapncltr gy
Ez nem oldja meg a helyzetet a csehszlovk feldert egysgek, amelyek csak felszerelt motorkerkprok ezen a ponton, s szksg van egy megfelel knny pnclozott aut.
1956-ban s 1957-ben, arra trekedtek, hogy cserlje ki a trlt -971 projekt valami mssal. Az elnyben rszestett megolds volt, hogy a T-805 vz, de ezttal a motor ell. Egy ideig importl szovjet BTR-40 knny kerekes APC tltk, de kiderlt, hogy tl drga, s a javaslat nem igazn ment sehova. Bennszltt fejlds volt az t.
Tbb tletet dobtak krl ezen a ponton, belertve a knny 4-man APC, a nehezebb 8-man APC s egy pnclozott autt, de a program csak akkor kezdett, hogy egy szilrd formt 1957 jniusban, amikor vezrrnagy Ji Mastn javasolt fny pnclaut fegyveres kt 82mm htrasikls nlkli lfegyverek, a T-805 alvz. A Skoda gyr pilseni (tnevezett Zvody Vladimra Iljie Lenina vagy VILenin Plant kztt 1952 s 1959) mr termel T-805 teheraut, s az tlet az volt, hogy ha a termelsi futtats vget rt, a nvny egyszeren megkezdheted a pnclozott vltozata. November 5-n 1957-ben, egy tervet, hogy ksztsen egy ilyen jrm 1958-ban hivatalosan elfogadott.
Tatra Kopivnice megkrtk, hogy tervezzen a jrm javaslat alapjn s egy prototpus plt – alatt Mastn felgyelete – krlbell 1958. prilis A jrmvet kijellt Tatra T-811, de kzismertebb alatt projekt kijellse OA-82 Jarmila II.

OA-82 Jarmila II, fot T805.cz
A Jarmila II prototpus lemrt 3,1 tonna volt, 4 mter hossz, 1,95 mter szles, 1,85 mter magas volt, s a szemlyzet ngy. A hasmagassg, a jrm 40 centimter. Ezt hajtott egy tovbbfejlesztett Tatra T-603 V8 93hp benzinmotor, gy ez a teljestmny-tmeg arnya 30 LE / t, maximlis sebessge 80 km / h. A pncl hasonl volt az idsebb szovjet BA-64 pnclozott autk – 12mm acllemezek ell s 6 mm-es az oldaln. A fegyverzet volt a legrdekesebb rsze azonban – kt vz.59 82mm lvegek teleptett egy kis forg torony, amely kpes 360 fokban mozgatni. Mindkt fegyver lehetett tzet vagy HEAT lszert kpes behatolni 220mm pncl 30 fok, vagy nagy robban fordulban foglalkozni puha clok.

OT-8, fot T805.cz
Mint egy mellktermke ennek pnclozott aut fejlesztst, a nagyobb APC 8 csapatok (kijells OT-8) is clja egy futm s az ells rsz hajtest azonos az OA-82. Az tlet az volt, hogy a pnclozott aut cgek is hasznlja a OA-82, mg a tbbi kisebb egysgek, mint pldul az ABV vdelem osztagok, akkor hasznlja az OT-8.
Az OA-82 prototpusa sikeresen teszteltk (egyes forrsok szerint mg 4 pltek), de sajnos, a jrm lett a krlmnyek ldozata. Br ez volt a j minsg, Tatra azt lltotta, hogy egyszeren nem volt szabad termelsi kapacitst, mivel a vllalat volt elfoglalva fejld 30mm AA gpgy, kdnev samota. Elkszts tmegtermels OA-82 trltk a februr 4, 1959, vget vetve a bennszltt fejldst pnclozott autk teljesen.
OA-82 Jarmila II replika
Ami a katonai ignyei voltak megoldani a gyorstott importja 124 BRDM-1 knny pnclozott feldert jrm 1960 krl Ezek a jrmvek csak arra szolglt, t rvid v eltt vltja 1965-ben az OT-65s magyar eredet.
Ami a Jarmila II prototpus, nem li tl, s valsznleg leselejtezett egy bizonyos ponton. Azonban egy rajong ksztett replika kszlt a 2000-es vek elejn, nha sorn lthat katonai esemnyek a Cseh Kztrsasgban.
|